מכתב ממוזיאון הסרטים בוינה

נשלח אל צביה ואבנר וייס

 

אבנר היקר

מוריץ גרינהוט נולד ב-13.05.1873 בעיירה הוהנשטדט (כיום: Zábřeh na Moravě), כיום ברפובליקה הצ’כית, והיה אישיות ידועה בתעשיית הקולנוע האוסטרית, בשנות העשרים והשלושים. הוא היה אחד המייסדים של איגוד הקולנוע שהיה קיים בשנים 1922 – 1934 ואיגד את כל יוצרי הקולנוע באוסטריה. במשך מספר שנים גרינהוט היה יושב ראש האיגוד. ההישג החשוב של האיגוד היה "Kontingentierungsgesetz" שהיה חוק להגבלת מספר הסרטים המיובאים לאוסטריה שאיפשר הישרדות חברות הסרטים המקומיות בזמנים קשים.

למשך מספר שנים היה מוריץ גרינהוט מנהל ההפקה של אולפני "תעשיות סשה פילם" (אחת מחברות הסרטים הגדולות של אוסטריה בסיברינג). הוא הפעיל את האולפנים ועסק בניהול ההפקה והמיקומים. היות ולחברת "סשה" היו בתי קולנוע אנחנו יודעים לדוגמא בשנים 1925, 1926 בית הקולנוע  Centralkino in Taborstraße 8 הופעל על ידי חברת "SASCHA FILM A.G. MORITZ GRÜNHUT, 1119 Wien".

כמו כן הפיק על ידי חברת "גרינהוט הפקות" בשנת 1928 את הסרט LIEBE IM MAI (סרט אילםובשנת 1932 את הסרט DER ANTIALKOHOLIKER (סרט קצר). בשנת 1932 היה אחד המפיקים של הסרט "אקסטזה" עם הכוכבת הדי לאמאר.

כאשר גבר הלחץ של גרמניה הנאצית היה גרינהוט בין המייסדים של "מועדון הסרטים האוסטריים" בשנת 1936, ארגון שמטרתו להבטיח הפקת סרטים עצמאית באוסטריה, מה שהתברר בדיעבד כניסיון עקר.

בינואר 1939 עזבו מוריץ ואשתו אנטוניה את וינה לפלסטינה.

מה נשאר עדיין בוינה - חברת "סשה פילם" איננה קיימת אבל את הבניין ששיכן את המשרד הראשי של החברה אפשר לראות ברחוב זיבנשטרנגאסה באזור 7 של וינה. האולפנים לא קיימים אבל השער הראשי (שדרכו היה מוריץ עובר פעמים רבות) עדיין קיים ברחוב זיברינגר שטראסה 135 באזור 19 של וינה. ברחוב תבורשטראסה 8 (אזור 2) היכן שעמד בעבר בית הקולנוע היום תמצא סופרמרקט.

על מנת למצוא את ביתה של משפחת גרינהוט צריך לשאול במשרד הרישום של העירייה או במשרדי הקהילה היהודית.

בברכה - מוזיאון הסרטים.